foto examane complementare.jpg
Centrul De Durere Logo_2x.png

Centrul de durere cranio-facială

Dintre durerile oro-faciale, cea mai comună durere cu tendință de cronicizare este cea determinată de patologia temporo-mandibulară. Această durere se manifestă rar în adolescență, dar prezintă un vârf al apariției între 20 și 40 de ani

Patologia temporo-mandibulară se manifestă cu următoarele simptome: durere oro-facială, durere a musculaturii masticatorii, afectarea mobilității articulare, sensibilitate articulară și musculară, durere de cap și gât, durere și sunete în ureche.

Tratamentul durerii oro-faciale este realizat de o echipă multidisciplinară formată din stomatolog, chirurgul oral sau maxilo-facial, fizioterapeut, psiholog. De asemenea, de multe ori este necesara și expertiza unui medic neurolog și unui medic ORL-ist.

Echipa

Centrul de durere ce funcționează în cadrul clinicii noastre beneficiază de experiența profesională a mai multor specialiști printre care:

Etapele analizei unui pacient cu patologie temporo-mandibulară

foto dupa etapa consult clinic.jpg

Prima consultație

Constă într-o discuție detaliată, în care încercăm să aflăm exact de unde provine durerea, care este caracterul ei, situațiile în care cedează sau devine mai accentuată și multe alte detalii relevante.

Următorul pas este cel al consultului clinic. Vom examina musculatura cervico-facială, articulația temporo-mandibulară, cavitatea orală.

Ultima etapă a primei consultații constă în recomandarea altor examinări complementare (CBCT - disponibil în clinica noastră, RMN, ecografie etc).

La finalul primei consultații se vor stabilii programările ulterioare, în funcție de necesitate - tratament sau investigații suplimentare.

A doua consultație

Constă în amprentarea arcadelor dentare și preluarea poziției corespunzătoare a mandibulei față de baza craniului.

Scanarea arcadelor.jpg
diagnostic.jpg

Diagnosticul

Se face prin cumularea examinărilor clinice, cu examinarea ocluziei și cu testele imagistice.

Planul de tratament

Este individualizat. Existența simptomelor comune în cadrul patologiei temporo-mandibulare nu înseamnă și același plan unic de tratament. Astfel, acesta poate cuprinde o abordare multidisciplinară, cu proceduri din spectrul ortodontic, chirurgical minim invaziv și invaziv și fizioterapeutic.

PLanul de tratament.jpg

Etapele analizei unui pacient cu patologie temporo-mandibulară

la procedurile de fizio-kinetoterapie.jpg

Procedurile de fizioterapie

Procedurile de fizioterapie urmăresc reducerea durerii, scăderea inflamației, recuperarea mobilității articulare și refacerea elasticității musculare optime. Se pot utiliza și proceduri de laserterapie LLLT (Low-Level Laser Therapy) pentru reducerea durerii și a inflamației articulare.

Nu în ultimul rând, unul din rolurile cele mai importante ale fizioterapeutului este cel de educare a pacientului prin explicarea diagnosticului, a planului de tratament și încurajarea acestuia de a efectua acasă exerciții specifice.

Injectarea subcutanată/intramusculară de toxină botulinică

Acest tratament nu se realizează cu scop estetic, ci pentru a obține, împreună cu fizio-kinetoterapia, o resetare musculară. Astfel, se pot atinge două deziderate majore: ameliorarea durerii și reeducarea musculaturii pentru o funcționalitate optimă. În același timp, se pregătește terenul pentru o echilibrare a mușcăturii cât mai precisă.

la injectare botox.JPG

Artrocenteza

În anestezie locală, se realizează lavajul articulației, eliminând factorii inflamatori de la nivelul articulației temporo-mandibulare și a durerii provocate de aceștia. La finalul lavajului, se introduce i-PRF sau acid hialuronic, pentru refacerea mediului intraarticular. Pentru cele mai bune rezultate, această manoperă este urmată de sesiuni de fizio-kinetoterapie.

Dotare

Deși elementul cel mai important în abordarea și tratamentul pacientului cu durerea facială este reprezentat de capacitatea medicului de a pune diagnosticul corect, uneori este nevoie si de examinări complementare, precum cele imagistice sau cele de înregistrare a dinamicii mandibulare. Centrul de durere este dotat cu aparatură radiologică de referință (Planmeca) și cu instrumente de analiza a dinamicii mandibulare, atât clasice (articulatorul SAM) cât și digitale (sistemul inovativ Modjaw).

Dotare.jpg