Tratamentele parodontale

Ultimii ani au adus o schimbare de paradigmă asupra a ceea ce înseamnă un plan de tratament dus la finalitate cu succes. Indicii de reușită nu se mai concentrează numai asupra formei, poziției și culorii dentare armonioase, ci asupra unor rezultate funcționale și stabile pe termen lung

foto1.jpg

Din acest punct de vedere, specialiștii noștri în parodontologie Dr. Vlad Andrei și Dr. Adelian Andrei își propun asigurarea unui fundament stabil pentru aceste obiective, prin tratarea elementelor care mențin dinții într-un context sănătos: gingia, osul alveolar și sistemul ligamentar care menține aceste entități în relație.

foto3.jpeg
foto4.jpg

Gingivita este o inflamație a țesuturilor moi parodontale determinată de acumularea plăcii bacteriene. Această acumulare produce o reacție de tip inflamator la nivelul gingiei, direct proporțională cu cantitatea de placă acumulată. Spre deosebire de formele mai avansate ale patologiilor parodontale, gingivita este complet reversibilă, tocmai datorită faptului că fenomenele inflamatorii sunt cantonate la nivelul parodonțiului superficial. Sângerarea gingivală, atât provocată de periajul dentar, cât și cea spontană, precum și modificările de volum, culoare și poziție a marginii gingivale sunt principalele simptome ale acestei afecțiuni.

Tratamentul de adresează direct factorului cauzal, prin îndepărtarea biofilmului de către medicul stomatolog. Aceste manopere sunt nedureroase, constând dintr-o igienizare profesională riguroasă, cu ajutorul aparatelor de airflow și detartraj.

foto5.jpg
foto6.jpg

O altă etapă esențială este menținerea igienei de către pacient, acestuia fiindu-i oferite informații despre întregul arsenal de dispozitive medicale disponibile, adaptate nevoilor sale.

foto7.jpg

Parodontita este o afecțiune multifactorială a parodonțiului profund, de natură inflamatorie. În evoluția ei, boala parodontală determină formarea pungilor parodontale, retracțiilor gingivale, resorbțiilor osoase și, astfel, periclitează structurile de susținere a dinților.

Semnele de alarmă ale acestei afecțiuni sunt sângerarea gingivală, modificarea aspectului gingival și culoarea violacee a țesuturilor gingivale. Netratată, parodontita poate determina, în timp, mobilitate dentară și modificări de poziție ale dinților. Prezența unuia dintre aceste semne indică necesitatea unui consult de specialitate.

După o evaluare clinică amănunțită, medicul poate determina stadiul (severitatea) parodontitei și prognosticul în timp al bolii, în absența tratamentului.

foto8.jpg
foto9.jpg

Un aspect important pentru obținerea unui diagnostic complet este evaluarea factorilor de risc ai pacientului. Obiceiuri precum fumatul și consumul de toxice, patologii precum diabetul sau bolile cardiovasculare, precum și factorii genetici influențează atât evoluția parodontitei cat și eficiența tratamentelor aplicate.

Terapia parodontală se desfășoară în mai multe etape, obiectivul ei principal fiind oprirea în evoluție a bolii. În primul rând, pacientul va primi un instructaj de igienă dentară și se vor controla factorii de risc ai bolii. După obținerea unor premise favorabile pentru aplicarea tratamentelor, medicul va realiza așa-numitul detartraj și surfasaj radicular, ce presupune îndepărtarea, cu mijloace minim invazive, a biofilmului și tartrului subgingival. Adjuvant acestei terapii, se pot administra substanțe antibiotice sau antiseptice locale sau generale, se pot realiza tratamente de „air-polish” subgingival și reducerea încărcăturii bacteriene prin decontaminarea cu laser.

Evaluarea rezultatelor terapiei non-chirurgicale va avea loc la un interval de 6-8 săptămâni, moment în care se va decide asupra necesității unor intervenții chirurgicale adiționale: chirurgie rezectivă, chirurgie muco-gingivală sau regenerarea defectelor osoase verticale.

foto10.jpg
foto11.jpg

Menținerea rezultatelor este realizată printr-un program personalizat de controale regulate, intervalul de timp între acestea fiind decis în funcție de tratamentele aplicate, severitatea bolii inițiale și patologiile asociate ale pacienților.

Un alt obiectiv important al medicului parodontolog este asigurarea așa-numitei „estetici a rozului” (eng. pink aesthetic).

Obținerea unor elemente dentare armonioase nu este suficientă pentru satisfacția pacienților, aspectul estetic gingival fiind un deziderat esențial pentru pacienții cu cerințe estetice superioare. În acest context, dezvoltarea și înțelegerea conceptelor de chirurgie plastică parodontală a permis obținerea unor rezultate mult îmbunătățite în cazul tratamentelor estetice. Astfel, medicul parodontolog poate interveni nu doar în cazul unui exces, ci și în cazul unui deficit gingival, obținând o ameliorare a zâmbetului pacienților.